29.04.2024

Na tému „nebezpečné“ výťahy

Do redakcie nám chodí pomerne značné množstvo otázok a príspevkov týkajúcich sa jednej témy a tou sú výťahy v našich bytových domoch. Treba povedať, že v drvivej väčšine ide o zlý technický stav týchto našich „pomocníkov“ a jeho nápravu. Poďme sa teda pozrieť, čo sa dá v takejto situácií robiť.

Ich stav je alarmujúci

Podľa údajov zo štatistík sa na území Slovenskej republiky nachádza približne 40 tisíc výťahov. Možno ani nebudete veriť, že asi tretina z nich nevyhovuje predpísaným technickým normám a nespĺňa podmienky bezpečného používania. „Za najčastejšie chyby a nedostatky v našich výťahoch môžeme považovať problémy s poistnými zachytávačmi, ktoré neraz chýbajú alebo sú poškodené, zlé zaistenie vstupných dverí, problémy s pohonom a o núdzovom osvetlení kabíny ani nehovoriac,“ vysvetľuje Tomáš Molčan, technik firmy zaoberajúcej sa modernizáciou výťahov. K tomu treba ešte podľa jeho slov pripočítať aj vysokú hlučnosť, malú nosnosť či kapacitu, malú rýchlosť a samozrejme aj mechanickú opotrebovanosť.

Dané problémy by však nemali spôsobovať pády výťahov, je ale pravda, že v posledných rokoch sa ich na Slovensku niekoľko prihodilo. „Pokiaľ sú v poriadku takzvané zachytávače, pád by nemal hroziť. Tie ho totiž zastavia a udržia aj po pretrhnutí lán. Lenže otázkou je, či sú tieto zachytávače na danom výťahu naozaj v poriadku,“ hovorí Molčan.

Modernizácia alebo nový výťah?

Ak sa vám ani váš výťah nezdá a pravidelne sa vám stáva, že sa v ňom zaseknete alebo nesvieti svetlo či počas cesty v ňom sa celý výťah trasie a tým pádom aj vy v ňom, mali by ste danú situáciu riešiť a výťah buď zrekonštruovať a zmodernizovať alebo ho jednoducho vymeniť. „Či len modernizovať alebo vymeniť celý výťah závisí od rozsahu poškodenie a potrebných opráv. Je síce pravda, že výmena celého výťahu, dajme tomu aj s kotviacimi a vodiacimi časťami, vyjde veľmi draho, aj na 30 tisíc eur, ale na druhú stranu je faktom aj to, že jednotlivé opravy dohromady môžu vyjsť za niekoľko rokov aj viac. Preto si treba rozumne zvážiť priority, či radšej jednorazovo zainvestovať alebo potom dávať každú chvíľu peniaze na opravy,“ vysvetľuje Molčan. V tomto prípade by ste mohli porozmýšľať aj nad rozsahovo väčšou modernizáciou, ktorá by vás vyšla približne o desaťtisíc eur menej, ako celková výmena.

V hre je aj Európska únia

Do boja za bezpečné výťahy sa vložila aj samotná Európska únia. Pred niekoľkými rokmi totiž vydala smernice, ktoré v sebe zahŕňajú 74 rizík a nebezpečenstiev vyplývajúcich zo zlého technického stavu výťahov. „Táto smernica má len odporúčací charakter, no v každom prípade by sme si ju však mali vziať k srdcu,“ hovorí Molčan. Ako dodáva, za stav výťahu je vždy zodpovedný jeho prevádzkovateľ, ktorý by ho mal pravidelne kontrolovať. „Ide o tri fázy kontroly: týždennú, ktorú by mal vykonávať takzvaný dozorca, potom kontrolu v medziobdobí, čiže medzi dvomi revíznymi kontrolami a vykonáva ju výťahový technik a nakoniec ide o revíznu kontrolu, ktorú môže vykonať iba odborne spôsobilý revízny technik,“ vysvetľuje Molčan. Dodáva však, že tieto kontroly by mali ísť ruka v ruke s analyzovaním bezpečnostných rizík a ich bezprostrednou nápravou.

 

autor: Andrej Jurica

Napíšte komentár

Musíte byť prihlásený aby ste mohli napísať komentár.