08.05.2024

Inzerovanie nehnuteľnosti na realitných portáloch

Bez vánku sa ani lístok nepohne. Publikovaniu na internete  predchádza úvaha. Ako správne vytvoriť inzerát? Príkladov na inšpiráciu sa nájde dostatok, ale predstavujú zároveň ideálny vzor? Nasledujúce informácie slúžia ako stručný návod pre uvedomelých majiteľov nehnuteľností. 

Výber realitného portálu 

Realitných portálov existuje na internete niekoľko desiatok. Medzi obsahovo relevantné a najviac vyhľadávané patria: www.topreality.sk, www.reality.sk, www.areality.sk, www.reality.sme.sk, www.trh.sk, www.avizo.sk, www.byt.sk, www.tetaberta.sk a www.bazos.sk. Niektoré portály sú na informácie o nehnuteľnosti dôslednejšie. Na reality.sk, areality.sk a trh.sk charakteristiky vyšpecifikujete jednoduchým kliknutím na predvolené možnosti. Na kompletnosť údajov menší dôraz kladie byt.sk a avizo.sk. Zobrazenie nehnuteľnosti na mape poskytuje iba reality.sme.sk, ale zároveň bez funkcie nahrať k textu fotografie. Tertaberta.sk a bazos.sk sa priorite netvária ako realitné portály, ale sú vo všeobecnosti veľmi obľúbené a majú porovnateľnú náštevnosť.

Odporúčame vám inzerovať súbežne na viacerých webových stránkach.

Forma prezentácie v inzeráte

Nehnuteľnosť bez fotografií je ako ponúkať mačku vo vreci. Kto si stráži súkromie, nemusí fotografie poskytnúť ani na požiadanie. Rátajte s tým, že váš zámer potencionálni kupujúci nie vždy pochopia. Dôkladný opis môže byť subjektívny, v tomto prípade fotografie  nevynahradí. Užitočnou informáciou je aj pôdorys nehnuteľnosti. Pokiaľ ide o pôvodný stav, majitelia sa na jednej strane neopodstatnene domnievajú, že vlastne nemajú čo ukázať, na druhej strane si myslia, že fotografie kupujúceho viac odstrašia než prilákajú. Pamätajte si, že cena nehnuteľnosti je jediný najvýznamnejší faktor ovplyvňujúci predaj nehnuteľnosti.

Ideálny popis nehnuteľnosti 

Za extrémnu situáciu považujte aj text skúpy na základné údaje. Ak je k dispozícii fotodokumentácia, pomôže potencionálnemu kupujúcemu odčítať z nej všetko podstatné a vytvoriť si o nehnuteľnosti aspoň približnú predstavu. Správne napísaný inzerát obsahuje názov ulice, rozlohu, počty izieb, poschodie, stav, konštrukciu, cenu, informácie o platbe v hotovosti alebo o možnosti financovania prostredníctvom hypotekárneho úveru. Dajte si záležať aj na gramatike, aj štylistike. Hovorové slová do inzerátu nepatria (napr. kúpelka, obývačka, atď.). Ak nehnuteľnosť má odo dňa kolaudácie do päť rokov, vyjadrujete sa o nej stále ako novostavbe. Pri vekovo staršej stavbe uvediete, že ide napr. o šesťročný obytný dom.

Zvýšený ohlas inzerátu 

Keby nebolo súkromnej/občianskej inzercie, realitné kancelárie by mali slabšiu ponuku. Ohlas na súkromný inzerát býva obvykle veľký, hotová kampaň. S prosbou o súhlas na ponúkanie vašej nehnuteľnosti vás osloví presne toľko maklérov, koľko ich inzerát aktuálne čítalo. Ak sa chcete intenzívnemu vyzváňaniu telefónu vyhnúť, uveďte na konci textu podľa potreby: „RK nevolať.“ alebo „RK volať iba s konkrétnym klientom.“, či variant „RK volať iba s konktrétnym klientom, ale nezadávať do ponuky.“ Konfrontácii, či ste realitná kancelária, zamedzíte poznámkou: „Nie som RK.“ Realitný spostredkovatelia a kancelárie žiaľ porušujú pravidlá používania realitných portálov a vystupujú v inzercii aj ako súkromná osoba.

Inzerát preberá realitná kancelária 

Na zaradenie vašej nehnuteľnosti do ponuky stačí ústny súhlas. Pri kontakte s realitnou kanceláriou sa nezabudnite spýtať na podmienky spolupráce. Transparentnosť vo vzájomnej komunikácii je dôležitá pre obe strany. Maklér si spravidla vyžiada dopľňújúce informácie buď pri prvom telefonáte, alebo osobne za účelom obhliadky s cieľom vyhotovenia fotodokumentácie. Dobre spracovaný inzerát je vizitkou realitnej kancelárie. Keď si prezriete realitné portály, všimnete si, že sú do značnej miery zahltené skopírovanými inzerátmi vrátane vľúdených chýb a nejasností. Pri takomto nenáležitom prístupe k formulovaniu textu inzerátu môže vzniknúť dojem o neprofesionalite realitnej kancelárie.

Záplava inzerátov

 Zvýšenú publicitu si potencionálny kupujúci zvyčajne vysvetľuje po svojom. Napríklad sa nazdáva, že sa potrebujete nehnuteľnosti doslovne zbaviť pre príčinu technickej alebo inej závady. Súkromná inzercia sa po niekoľkých dňoch dostáva do úzadia. Prichádzajú stále nové a nové ponuky. Značne negatívne pôsobí ponúkanie nehnuteľnosti cez viaceré realitné kancelárie. V tomto prípade sa treba držať osvedčeného pravidla, menej niekedy znamená viac. Odporúčame ponúkať vašu nehnuteľnosť cez 1 až 3 realitné kancelárie. Zvážte ich voľbu dôsledne, nedávajte hneď súhlas prvým trom, ktoré sa ozvú na vašu ponuku. Týmto krokom zvýšite pravdepodobnosť úspešného priebehu inzerovania s pozitívnym marketingovým efektom. 

Inzerát je seriózny oznam 

Argument, že iba skúšate aký bude záujem, neobstojí. Neodporúča sa ani povedať, že predaj vám de facto neponáhľa. Málokto si uvedomuje, že realitný trh má pamäť. Predaj vašej nehnuteľnosti sa dostáva do pozornosti niekoľko stoviek osôb a realitných kancelárii. Zverejnenie nehnuteľnosti nesie v sebe zodpovednosť. Promptnosť komunikácie, správna cena, fotodokumentácia, popis a dobrá publicita proces predaja zefektívňujú. Vychádzajte v ústrety zaneprázdneným ľuďom, ktorí nemajú čas vás dodatočne a opakovane kontaktovať.

autor: Katarína Matzová

Napíšte komentár

Musíte byť prihlásený aby ste mohli napísať komentár.