25.04.2024

Franchising a realitné kancelárie

Franchising znamená tzv. podnikanie na kľúč, ktoré možno nájsť aj v realitnej oblasti. Ide o odbytový systém na základe spolupráce dvoch samostatných a finančne nezávislých subjektov – franchisora (poskytovateľa franchisingu) a franchisistu (prenajímateľa franchisingu). Medzi najznámejšie siete realitných kancelárií na Slovensku patrí RE/MAX, M&M Reality, CENTURY 21 a Direct Real.

Ako to v praxi funguje?

Ak franchista dobre pozná lokálny trh, je vo výhode. Od poskytovateľa franchinsingu, ktorý predstavuje na trhu úspešne pôsobiacu spoločnosť, získa prostredníctvom licencie potrebné  vedomosti, skúsenosti a overené koncepcie podnikania so známou značkou. To znamená, že firma pri rozširovaní svojho pôsobenia nevolí klasický spôsob pobočiek so zamestnancami, ale ponúkne  know-how nezávislému podnikateľovi za vopred určených podmienok.

Franchingová zmluva

Kúpa licencie nepozostáva len v odovzdaní dokumentov a zmlúv. Oba subjekty zostávajú v dlhodobom obchodnom partnerstve. Nakoľko je franchisingová zmluva vždy odplatnou zmluvou, franchisista platí poskytovateľovi royalty – poplatok z mesačného obratu vo výške päť až deväť percent alebo fixnú sumu. Zmluva zvyčajne obsahuje prvky viacerých zmlúv, napríklad nájomnej, lízingovej, zmluvy o obchodnom zastúpení, o kontrolnej činnosti atď. Ide o obsiahly dokument, ktorého prílohu tvorí niekoľko stostranový operačný manuál. Franchisorovi prenajímateľ vypláca jednorazový vstupný poplatok a podľa dohody poplatky za ďalšie služby napr. za reklamu alebo školenia.

Výhody podnikania na kľúč

Franchisingový balík zahŕňa obchodnú značku, logo, ochranné známky, úžitkové vzory, autorské práva, patenty a know-how. Jeho súčasťou je zvyčajne aj dobré meno podniku – goodwill. Aké výhody čerpá franchisor? Vďaka rozširovaniu franchisingového reťazca buduje silnú trhovú pozíciu svojej firmy pri relatívne nízkych nákladoch a riziku v súlade s vytýčenými marketingovými cieľmi. Keďže je franchising strednodobá a dlhodobá záležitosť, preto sa platnosť zmluvy pohybuje okolo siedmich rokov.

Skúsenosť ukazuje aj nevýhody

Každé podnikanie so sebou nesie patričné riziko. Ani franchising nedáva žiadne garancie. Ani jednej, ani druhej strane. Pokiaľ zverí franchisor prenajímateľovi väčší región, nemusí dôjsť k napĺňaniu požadovaných cieľov. Jednoducho povedané franchisor vsadil na zlú kartu. Pri otvorení viacerých pobočiek v jednej lokalite sa istí a  zvýhodňuje seba pred franchisistom, ktorý dané pravidlá môže časom vnímať ako obmedzujúce, alebo aj kontraproduktívne. Mesačná uhráda royalty je záväzná a vyplýva zo vzájomného zmluvného vzťahu. Do akej miery sa oplatí podnikateľovi platiť za značku, keď mu okolo neho rastie “vlastná” konkurencia?

RE/MAX Slovakia

Tento dôverne známy franchisingový realitný systém má svoje korene v Spojených štátov amerických. Na realitnom trhu pôsobí už tri desaťročia a za ten čas firma expandovala do šesťdesiatich piatich krajín s rozdielnym ekonomickým a politickým pozadím. Obrovské investície do marketingu a exponenciálny rast samostatne fungujúcich pobočiek spôsobili, že RE/MAX je dnes na realitnom trhu známou a etablovanou značkou. Spoločnosť sa riadi mottom umožniť každému zvíťaziť. Na Slovensku disponuje takmer šesťdesiatimi pobočkami, ktoré zdieľajú spoločne databázu nehnuteľností a kontaktov. Aby ste vedeli jednotlivé pobočky od seba odlíšiť, ich názov sa ešte dopĺňa ďalším menom.

M&M Reality

Česká spoločnosť funguje na realitnom trhu kratšie, ale zato výrazná marketingová kampaň z nej spravila nám všetkým priam dôverne známu značku. Na Slovenku zavítala pred šiestimi rokmi a odvtedy sa jej franchisingová sieť rozširuje. Momentálne má dvadsaťjedna pobočiek s tým, že sa v blízkej budúcnosti plánuje otvoriť ďalších päť nových. V rámci siete sa uplatňuje referenčný systém zdieľania klientov a nehnuteľností. Budúcemu držiteľovi licencie realitná spoločnost sľubuje školenia, centrálny marketing, kompletné know-how a patent ako lokálne najviac uspieť. M&M Reality sa prezentuje ako jedinečná značka. Z akého dôvodu? Pretože licencie poskytuje len v obmedzenom množstve pre vybrané lokality.

CENTURY 21

Jedna z najstarších realitných sietí pochádza zo Spojených štátov amerických a na slovenský realitný trh vstúpila pomerne nedávno. Svoje zastúpenie má v sedemdesiatich krajinách sveta, stále dynamicky expanduje a symbolizuje tzv. Zlatý štandard v realitách. Jedným z dvadsaťjeden bodov prečo spolupracovať s CENTURY 21 je technologická vyspelosť s dôrazom na posledné novinky v oblasti informačných technológií, alebo aj jedinečnosť, pretože licencie sa poskytujú len v obmedzenom množstve pre vybrané lokality. Na podobnom princípe ako u iných realitných kancelárií je nastavený systém zdieľania klientov, spoločných a efektívnych reklamných kampaní. Prepracovaný systém práce a vzdelávania maklérov či vedúcich kancelárií je rovnako súčasťou franchinhovej zmluvy.

Direct Real

Sieť realitných kancelárií tejto čisto domácej spoločnosti vznikla v roku 2007 na základe dlhoročných skúseností jej základajúcich členov. Prenajímateľ licencie stanovil, že každá pobočka má svoje teritoriálne pokrytie, a preto je licencia taktiež daná len pre určitú oblasť, ktorá je definovaná podľa lokality a osôb. Na základe zmluvy franchisista odvádza vždy pevne stanovenú sadzbu, nie percentá z obratu. I tu je výhodou nielen spoločný marketing, ale aj finančná výhoda pri realizácii rôznych druhov reklám, nákupu reklamných materiálov, webových stránok atď. Názov Direct Real, ktorý v preklade znamená priamy reálny, reprezentuje hlavnú filozofiu spoločnosti, ktorá nedávno otvorila už svoju dvadsiatu deviatu kanceláriu.

Na našom realitnom trhu existuje niekoľko desiatok realitných kancelárií. Dobrá obchodná stratégia a zviditeľňovanie sa prostredníctvom účinnej reklammy niektoré spoločnosti stavia do role úspešných a výnimočných. Hoci dvaja sú vždy viac ako jeden, môže zároveň platiť, že menej je niekedy viac?

 

autor: Katarína Matzová

Napíšte komentár

Musíte byť prihlásený aby ste mohli napísať komentár.