25.04.2024

Bratislavský „strašiak“ aj s 30-poschodovým mrakodrapom

O autobusovej stanici na bratislavských Mlynských Nivách sme na stránkach nášho magazínu písali už niekoľkokrát a vždy to bolo tak trochu s nádejou, že realizácia jej prestavby je konečne na spadnutie. S podobným prístupom by sme o nej chceli napísať aj dnes. V jej plánoch sa totiž odohrali zaujímavé zmeny, o ktorých stojí za to si povedať.

Zdroj: www.enviroportal.sk

Tridsať metrov do výšky

Hlavná bratislavská autobusová stanica je už mnoho rokov skutočným strašiakom nielen samotných Bratislavčanov, ale aj ľudí hlavným mestom prechádzajúcich. Jednoducho je to horor a to nielen po stránke architektonickej, ale aj stránke funkčnej. Preto sa už dávno rozhodlo o tom, že stanica sa podrobí prestavbe a stane sa z nej niečo, na čo sa dá pozerať a čo sa dá používať. Ale celé roky sa nič neudialo a stanica de facto chátrala ďalej. Po časoch vyvrcholenia hospodárskej krízy, počas ktorej do zabudnutia upadlo viacero významnejších developerských projektov, sa však zdalo, že by sa v súvislosti s autobusovou stanicou niečo konečne mohlo rozhýbať. Napokon, podľa niekdajších plánov developerskej skupiny HB Reavis sa jej prestavba mala začať realizovať ešte v minulom roku.

Doteraz sa však neudialo nič. Ba predsa niečo áno a tým niečím je malá zmena v investorských plánoch. Hoci, lepší prívlastok by v tomto prípade bola nie malá zmena, ale skôr vysoká zmena. Dôležitou súčasťou celého objektu by totiž mala byť administratívna budova, ktorá by sa mala vyznačovať poschodiami v počte tridsať. Podľa plánov je teno objekt navyše doplnený o predpolie, čiže námestie, slúžiace ako jeden z hlavných nástupných priestorov do autobusovej stanice a samotného administratívneho objektu. Takto koncipovanú plochu je možné chápať ako verejný priestor, ktorý je možno doplniť o mestský mobiliár, zeleň či využiť ho na umiestnenie výtvarného diela – skulptúry, ako jedného z benefitov pre návštevníkov stanice.

Stanica pre veľkomesto

Podľa investora hlavná autobusová stanica, ako jedna z najdôležitejších a potrebných dopravných stavieb hlavného mesta, získa modernizáciou funkčný veľkomestský charakter a prispeje k skvalitneniu cestovania domácich i zahraničných návštevníkov hlavného mesta. Prestavba autobusovej stanice by mala znamenať zefektívnenie celkového plošného a priestorového využitia objektu a to predovšetkým premiestnením parkovacích a servisných prevádzok do suterénu. Mala by tiež ponúknuť možnosť polyfunkčného využitia areálu nielen pre funkciu dopravnú, ale aj pre funkcie zariadení prevádzok obchodu, služieb a gastronómie. To znamená, že stanica sa posunie skutočne do intencií multifunkčného zariadenia.

V každom prípade by sa začiatok výstavby tohto veľkorysého projektu mal odohrať v januári 2016 a jej koniec je avizovaný na december roku 2019. Investor siahne hlboko do vrecka – nová autobusová stanica by ho totiž mala vyjsť približne na 200 miliónov Eur. Ale nakoľko sme už viakrát v minulosti počuli o tom, že tento projekt sa už už začne stavať, buďme tak trochu opatrní a pozorujme, čo sa nakoniec vlastne udeje.

 

autor: Andrea Kolesárová

Napíšte komentár

Musíte byť prihlásený aby ste mohli napísať komentár.